Klik op AFDRUKKEN om het spel af te drukken en te spelen.

 

 


Spelregels 4us spel
Zet je pion op vakje 60. Gooi om beurten met de dobbelsteen. Wie het laagst gooit, mag beginnen. In sommige vakjes staat een doos, een maan, een stier of een stamper. Kom je op zo’n vakje, dan beantwoord je de vraag die daarbij hoort. Sommige antwoorden vind je in Klap, andere antwoorden zoek je in een atlas of encyclopedie. Weet je het antwoord, dan mag je nog een keer gooien. Weet je het antwoord niet, dan ga je terug naar 60. Kom je op een vakje waar al iemand staat, dan moet diegene terug naar de plaats waar jij vandaan komt.
Wie het eerst 1 passeert, heeft het 4us overwonnen!


De doos
57. Hoe heet de vrouw die de doos openmaakt?
43. Op welke berg woont de God Zeus?
30. Wat blijft als laatste achter in de doos?
17. De broer van Epimetheus heet Prometheus. Wat zou dat betekenen?
12. Hoe noem je de verhalen over goden en godinnen in het oude Griekenland?

De maan
56. Hoe heet een rijstveld in IndonesiŽ?
46. Hoe noem je de periode dat je de maan niet kunt zien?
38. Welke boodschap geeft de schepper aan de maan?
22. Wat is er met de man die met de maan praat?
6. Wat is de hoofdstad van het eiland waar het verhaal van de maan wordt verteld?

De stier
53. Wat wil God aan de dieren geven?
40. In welk werelddeel ligt het land waar dit verhaal verteld wordt?
36. Welk dier heeft gezien wat de stier gedaan heeft?
26. Wat doen de mensen van Madagaskar als ze ernstig ziek zijn?
3. Hoe noem je een verhaal waarin dieren kunnen praten?

De stamper
49. Welke graansoort wordt veel verbouwd in het oosten van Soedan?
44. Hoe malen de mensen in het verhaal hun graan?
32. Hoe heet het volk dat dit verhaal vertelt?
21. Wat zijn de kleuren van de Nijl in Soedan?
11. Hoe noem je iemand die steeds meer wil hebben?